Hoe ziet een coachtraject bij GroeiZelf eruit?

Ik kan me voorstellen dat je als ouder voor je een kennismaking wilt inplannen met verschillende vragen over het coachtraject zit. Je wilt misschien weten hoe zo’n kennismaking eruitziet. Wat jij en je kind kunnen verwachten van een coachtraject. Hoe ziet een sessie eruit? Wat  gaat je kind allemaal doen? Krijgt je kind huiswerk mee? En misschien wel het belangrijkste ga je je kind zien groeien tot het kind wat je voor hem of haar wenst! In dit blog neem ik je mee in hoe GroeiZelf van het moment van het telefoontje of mailtje aan de slag gaat!

Het telefoontje of mailtje

Ik streef er altijd naar om zo snel mogelijk contact op te nemen met de ouder(s). Soms mis ik een telefoontje, maar dan probeer ik zo snel mogelijk terug te bellen. Dit doe ik ook met mailen. Het is al spannend genoeg dat je aan de bel trekt omdat het even niet zo loopt met je zoon of dochter zoals je zou willen. Maar de eerste stap heb je gezet! En geloof mij, dat is de allermoeilijkste stap. Maak je wel de juiste keuze, zal die klik er zijn en hoe zal ze reageren? Door het eerste contact via de telefoon of het mailtje kun je als ouder vaak al je eerste indruk krijgen. Ik laat altijd de ouder eerst hun verhaal doen. Wat is er aan de hand en waar lopen jullie tegenaan? Ik luister vooral en stel hier en daar wat vragen om de situatie voor mezelf duidelijk te krijgen. Op die manier probeer ik al een veilige sfeer te creëren, waarin ik hoop dat de ouder zich op zijn of haar gemak voelt en het gevoel krijgt dat de ouder zijn/haar verhaal kan vertellen.

Tijdens het telefonisch gesprek of het mailtje probeer ik zo snel mogelijk de kennismaking in de plannen. Ik vind het zelf altijd heel vervelend als ik lang moet wachten op een kennismaking, waardoor ik bij GroeiZelf streef naar een snelle kennismaking. Het liefst in dezelfde week of week daarop. Wachten is heel vervelend, zeker als je ergens meezit en graag een coachtraject wil starten.

Waar is de kennismaking?

De kennismaking doe ik het liefst bij het kind thuis. Het is al spannend genoeg om een nieuw iemand te ontmoeten. Laat staan iemand waar je heengaat omdat je even niet zo lekker in je vel zit. In je eigen huis is het vertrouwd en ben je vaak minder gespannen.

Het gesprek doe ik het liefst met beide ouders/verzorgers (indien mogelijk) en het kind. Het maakt niet uit hoe oud het kind is. Ik vind het belangrijk dat we met het kind praten, in plaats van over het kind. Ze hoeven niet het hele gesprek erbij te zitten, maar het is fijn als wij ook kennis maken met elkaar. Daarnaast ziet het kind mij ook meteen, waardoor het iets minder spannend is om de volgende keer bij mij in de praktijk te komen. Ze weten dan wie er op hem of haar staat te wachten als je de deur binnenloopt.

Soms is de afstand te ver of komt het niet goed uit, dan doe ik de kennismaking online of bij mij in de praktijk.

Het kennismakingsgesprek

Tijdens het kennismakingsgesprek heb ik altijd als voornemen om mij als eerst voor te stellen, maar meestal kom ik daar niet aan toe. Zodra ik binnen ben beginnen ouders vaak al te vertellen. Ik ga dan natuurlijk in op hun gesprek, ik luister en stel vragen. Dit is helemaal goed en ook fijn, want zo krijg ik meteen een duidelijk beeld van wat er aan de hand is en hoeveel het met de ouders en het kind doet. Anders stel ik mij altijd eerst voor en vraag naar wie het kind is. Ik probeer mij tijdens het voorstellen vooral te richten op het kind. Het draait uiteindelijk om hem of haar! Afhankelijk van de leeftijd, probeer ik zoveel mogelijk vragen ook aan het kind te stellen. Wat volgens hem of haar het ‘probleem’ is, waar hij of zij tegenaan loopt en waar hij of zij hulp bij wil hebben. Deze vragen stel ik ook aan de ouders en op die manier krijg ik een compleet plaatje. Aan de hand daarvan kunnen we doelen opstellen.

Na de kennismaking stel ik meestal een voorlopig coachplan op. Als de klik er meteen is en dit wordt uitgesproken, plan ik meteen de eerste sessie in. Sommige ouders vinden het fijn om eerst nog even na te praten met elkaar en hun kind of willen eerst het coachplan inlezen voordat we het coachtraject starten. Dat is ook helemaal goed!

Voorlopig coachplan

Een voorlopig coachplan is een plan waarin ik het verloop van het coachtraject beschrijf. Per sessie beschrijf ik wat ik graag zou willen doen met het kind. Ouders zijn vaak nieuwsgierig naar wat hen te wachten staat. Wat ik me heel goed kan voorstellen, daarom schrijf ik meestal een voorlopig coachplan. In het coachplan geef ik eerst een beschrijving van het kennismakingsgesprek. Wat hebben we allemaal besproken en wat is het doel waar we graag naar toe willen werken. Aan de hand van het doel ga ik op zoek naar passende werkvormen. Dit kan een boekje lezen zijn, een tekening maken, vragenlijstjes invullen of een spelletje spelen. Allemaal oefeningen om in gesprek te gaan en het doel te behalen!

Als ik de juiste werkvormen heb gevonden, bekijk ik in welke sessie ik de werkvorm het meest passend vind. Ik beschrijf dan kort per sessie welke werkvorm ik in wil zetten en waarom ik hier voor kies. Het is een op maat gemaakt plan voor jouw kind! Tijdens het traject kan het dus voorkomen dat hier veranderingen in kunnen ontstaan, doordat het kind of de ouder(s) mij andere aanknopingspunten geven of de hulpvraag toch anders blijkt dan in eerste instantie.

Het coachtraject

Wanneer het kind en de ouders akkoord gaan, plannen we dus de eerste sessie in als die nog niet gepland stond. De sessies zijn altijd hetzelfde opgebouwd. De eerste tien minuten zijn altijd even om te wennen en om te praten over hoe het tot nu toe gaat. Zijn er veranderingen, lopen jullie ergens tegen aan of gaat het gewoon goed? Dit is vaak met de ouders erbij, zodat zij het woord kunnen doen of kunnen aanvullen op het verhaal van het kind. Als alles verteld is nemen we afscheid van de ouder(s) en ga ik samen met het kind aan de slag met de werkvorm die voor die sessie heb gepland. Tenzij ik andere aanknopingspunten krijg, dan ga ik daarop in. Tien minuten voor tijd, zijn de ouders weer welkom. Dan bespreken we wat we tijdens de sessie hebben gedaan. Ik geef bijna nooit huiswerk mee en als ik huiswerk meegeef zijn het meer tips om dingen uit te proberen. Vaak is dat aan de hand van wat we tijdens de sessie gedaan hebben.

De eerste sessie

De eerste sessie staat eigenlijk altijd in het teken van vertrouwen creëren. Dit is vaak een sessie waarin ik samen met het kind de praktijk grondig bekijk. Wat zie je allemaal, wat hoor je en wat valt je op. Spelenderwijs probeer ik vertrouwen te creëren en het gesprek aan te knopen. Afhankelijk van de leeftijd, doe ik een nulmeting. Dit doe ik door middel van het inkleuren van een thermometer of een getallenlijn. Op de thermometer kan het kind aangeven hoe hij of zij zich op dat moment voelt.  Met de getallenlijn kan het kind een cijfer geven over hoe hij of zij zich op dit moment voelt. Deze meting doen we ook de laatste sessie. Op die manier kan ik zien of het kind zelf ervaart of er verandering heeft plaatsgevonden. Zo kunnen we concreet zien of we vooruitgang hebben geboekt.

De laatste sessie

De laatste sessie staat vaak in het teken van wat het kind heeft geleerd. Afhankelijk van de leeftijd, maak ik een schatkistje, een superheld of een vogeltje. In het schatkistje kunnen kinderen schatten bewaren die ze door het traject heen hebben geholpen. Dit kan bijvoorbeeld een oefening zijn die we erin stoppen of bepaalde zinnen die helpend waren. Het schatkistje kunnen ze dan gebruiken, mochten ze weer een keer terugvallen in het oude gedrag. De superheld gebruik ik eigenlijk altijd in de sessies met jonge kinderen. Vooral voor de jonge kinderen is dit een fijne manier om het traject af te sluiten. Zij vinden het vaak moeilijk om aan te geven wat ze hebben geleerd. Door middel van de superheld kunnen ze zichzelf makkelijker helpen. Ze hoeven dan niet over zichzelf te praten, maar praten over de superheld. Wat zou de superheld geleerd hebben van het traject en waar zou de superheld je de volgende keer mee kunnen helpen als je het weer moeilijk hebt. Het vogeltje is eigenlijk een beetje hetzelfde als de superheld, maar minder ‘kinderachtig’ voor de wat oudere kinderen. Zij vinden het vaak wel leuk om te tekenen en te kleuren, maar de superheld is dan net even te kinderachtig. Het vogeltje is dan een mooi alternatief!

Eindevaluatie

Na de laatste sessie plan ik nog een eindevaluatie in. Tijdens de evaluatie bespreek ik samen met de ouders en het kind hoe de ouder(s) en het kind het traject hebben ervaren en natuurlijk of het doel bereikt is. Tevens bespreken we wat er nu goed gaat en wat het kind al zelf kan. Tot slot kan ik altijd nog wat tips geven. Wanneer we alles hebben besproken en de doelen zijn bepaald sluiten we het coachtraject af. We nemen afscheid van elkaar en weet ik zeker dat het kind zelf aan de slag kan! Het is zelf gegroeid tot een nog mooier kind, met een beetje hulp van GroeiZelf!

Echter ben je na het traject altijd welkom om toch nog even die ene tip te vragen! 🙂

Denk je dat dit wat voor jouw kind is? Meld je dan hier aan voor het coachtraject!

Toch nog vragen over het coachtraject? Neem dan gerust contact op!