Bewegend leren voor kinderen (met overgewicht)

15 procent van de kinderen heeft overgewicht, daarvan heeft 1 á 2 procent obesitas. Tijdens de eerste lockdown is twee op de vijf kinderen met overgewicht aangekomen. Dat betekent dat 40 procent van de kinderen met overgewicht zijn aangekomen! Echter bewegen kinderen aanzienlijk minder dan voor de corona-crisis. Waar de kinderen voor de corona-crisis nog 64 procent van de beweegnorm haalden (60 minuten matig-intensieve beweging per dag), is dat tijdens de corona-crisis nog maar 20 procent. Gelukkig zijn er naast buitenspelen en sporten ook nog andere manieren om te bewegen! In dit blog wil ik jullie meenemen in het bewegend leren. Ik zal kort uitleggen wat bewegend leren inhoudt en wat de voordelen ervan zijn. Vervolgens zal ik aan aantal voorbeelden geven om thuis bewegend leren in te zetten.

Wat is bewegend leren?

Bewegend leren, de naam zegt het eigenlijk al, je leert terwijl je fysiek in beweging bent. Verschillende onderzoeken tonen aan dat bewegen tijdens het leren een positieve invloed heeft op de hersenactiviteiten. Door bewegend leren geregeld in te zetten kunnen kinderen zich beter concentreren en hun taakgerichtheid neemt toe. Uit onderzoek blijkt dat door bewegend leren met name de reken- en spellingsvaardigheden worden verbeterd. Echter is het niet alleen beter voor de hersenen, maar het is ook goed voor de beweging. Andere onderzoeken tonen steeds vaker aan dat zitten het nieuwe roken is. De hoeveelheid tijd die wij zittend doorbrengen is door de jaren heen alleen maar toegenomen. Zo is bewegend leren dus niet alleen goed voor de hersenen, maar dus ook voor de dagelijkse hoeveelheid beweging! Maar hoe kun je dan bewegend leren?

Rekenen

Meters en kilometers wandelen

Is je kind met rekenen bezig met meters en kilometers? Trek er dan op uit en laat je kind meters en kilometers ervaren. Neem een telefoon of ander voorwerp mee waarop je kunt zien hoe lang je al aan het lopen bent. Ga een stuk lopen en houd ondertussen je telefoon of het voorwerp in de gaten die de afstand meet. Hiermee kun je in de praktijk laten ervaren hoeveel of hoe lang meters en kilometers zijn.

Grammen en kilogrammen wegen

Is je kind met rekenen bezig met grammen en kilogrammen? Pak bijvoorbeeld een pak meel, havermout, melk of petflessen bij. Leg dit op de weegschaal en voel hoe zwaar het is. Net zolang tot je de juiste verhoudingen als in het rekenboek hebt. Zo leert je kind niet alleen wat grammen en kilogrammen zijn, maar ervaart het ook hoe het daadwerkelijk voelt.

Je kunt natuurlijk ook iets bakken! In een recept staan ook altijd grammen of kilogrammen aangegeven.

Dobbelen

Neem twee dobbelstenen mee naar buiten. Rol met de dobbelstenen, maak van de twee cijfers een paar meter verderop een som. Ren vervolgens naar een andere plek en schrijf daar de uitkomst op.

Dit kun je ook uitbreiden door meerdere dobbelstenen mee te nemen. Zo kun je de sommen moeilijker of langer maken.

Spelling

De spellingscategorieën-battle

Ga met je kind naar buiten en neem stoepkrijt mee. Neem het spellingsschrift mee en kijk met welke categorieën het bezig is. Schrijf de categorieën op verschillende plekken op de grond. Nu is het aan jullie om binnen 10 minuten zoveel mogelijk woorden bij de categorieën te schrijven. Na 10 minuten gaan jullie kijken waar de meeste woorden bij staan en wie wat heeft geschreven.

Dit kun je natuurlijk ook met letters doen als je kind net begint met lezen en schrijven. Of met letters, klanken of categorieën die nog wat extra aandacht nodig hebben.

Rennend dictee

Jij of je kind verspreidt maximaal tien woorden. Dit kan zowel binnen als buiten. De woorden moeten op een afstandje wel zichtbaar zijn maar het is niet de bedoeling dat je ze kunt lezen. Het gaat er om dat je kind weet waar hij of zij de woorden kan vinden. Op een centrale plek wordt het schrift of een blad neergelegd. Zodra er is afgeteld, 3, 2, 1, mag je kind naar een woord rennen, onthoudt de spelling, rent naar het schrift of blad en schrijft het woord op. Dit wordt herhaald tot dat alle woorden genoteerd zijn. Wanneer alle woorden opgeschreven zijn, loopt je kind met het schrift langs de woorden en verbetert waar nodig.

Ren je rot

Je verspreidt klanken die je kind op dat moment aan het leren is in huis of buiten. Jij noemt een woord met een van de klanken en je kind rent naar de plek waar die klank zich bevindt.

Dit kun je natuurlijk ook met sommen doen. Je schrijft het antwoord op, jij zegt de som en je kind rent naar het juiste antwoord.

Lezen

Woorden flitsen

Op het moment dat je kind woorden moet leren (Nederland of Engels) kun je er een leuk spelletje van maken! Jij of je kind schrijft de woorden groot op een blad en dan ga je naar de tuin (mag ook ergens anders). Je kind rent naar het einde van de tuin. Op dat moment houd je een blaadje omhoog met een woord erop. Zodra jij het blaadje enkele seconden later weer wegdoet, zegt je kind wat erop stond. Daarna rent je kind weer terug naar je en weer naar het einde van de tuin. Dit herhaal je tot alle woorden zijn genoemd. Je kunt dit natuurlijk variëren door het steeds korter te laten zien.

Woordrijen lezen

Schrijf verschillende woorden met stoepkrijt op de grond. Je kind springt dan van woord naar woord en roept tijdens het springen het woord.

Hinkelbaan

Maak een hinkelbaan met woorden in plaats van cijfers. Laat je kind de baan hinkelen en de woorden lezen.

Zo zijn er nog tal van leuke ideeën om bewegend te leren. Meester Sander heeft ook heel veel leuke ideeën voor het bewegend leren. Neem eens een kijkje op zijn website! Door bewegend leren, leer je nog eens op een andere manier en ben je ook nog eens gezond bezig!

Nog vragen naar aanleiding van dit blog? Neem gerust contact op! Of benieuwd naar wat je nog meer kunt doen voor kinderen met overgewicht? Neem dan een kijkje bij de andere blogs!